نقش ماساژ در کنترل اضطراب

یکی از معضلات زمان حال که بیشتر مردم را درگیر خود می کند اضطراب است , در این مقاله گروه تخصصی ماساژ تارا اسپا مقاله ای با موضوع نقش ماساژ در کنترل اضطراب را تهیه کرده. اختلالات اضطرابی هم می تواند باعث بروز اختلالات خواب،درد و تنش ماهیچه ها شود و هم می تواند این علائم را تشدید کند.ماساژ درمانی کیفیت و خواب و درد و تنش و ماهیچه را بهبود می بخشد و بنابراین به طرز قابل توجهی علائم اضطراب را کاهش می دهد.

اضطراب نیز می تواند مانند افسردگی یک شرایط ناتوان کننده برای ما باشد،اما اطرافیان ما به راحتی قابل به درک آن  نخواهند بود.همه ممکن است اضطراب را تجربه کرده باشیم،اما در کسانیکه اختلالات اضطرابی دارند این  احساسات مضطرب هیچوقت تمام نمی شود وبه مرور زمان بدتر نیز می شود.این اضطراب دائمی در نهاست روی کار،مدرسه و روابط ما تاثیر می گذارد و حتی ممکن است روی انجام فعالیت های روزانه نیز تاثیر گذار باشد.

اختلالات اضطراب عمومی

اضطراب یا به طور کلی اختلال اضطراب عمومی حدود 18.1 درصد از جمعیت بزرگسال را درگیر کرده و بیشتر در زنان(حدود 60%) رخ می دهد.اضطراب خیلی فراگیر است و تنها خلق و خوی ما را تحت تاثیر نمی گذارد.تحقیقات نشان می دهند که اختلالات اضطراب سیستم های قلبی عروقی ،تنفسی و سیستم گوارشی را تحت  تاثیر قرار می دهد.خواب را مختل می کند و باعث ایجاد درد در ماهیچه ها و بدن می شود.

  • علائم اضطراب
  • بی قراری و زودرنجی
  • خستگی بی دلیل
  • عدم تمرکز
  • تحریک پذیری و حساس شدن
  • درد و تنش بی دلیل در ماهیچه ها
  • اختلالات خواب

 

درمان اضطراب

درمان اضطراب معمولا شامل درمان رفتاری شناختی،دارو درمانی و آموزش مدیریت استرس می شود.درمان رفتاری شناختی معمولا شامل روان درمانی برای کمک به افراد استرسی است.این روش معمولا شامل درمان شناختی است که الگوها رفتاری منفی را شناسایی می کند. در حالیکه در رویارویی درمانی،با ترس های مواجه می شویم و فعالیت های که باعث ایجاد اضطراب می شوند را انجام می دهیم.داروهای ضد افسردگی و اضطراب و مسدود کننده گیرنده آدرنرژیک بتا معمولا برای اضطراب تجویز می شوند. همچنین باید در مورد مزایا و معایب این دارو های، سبک زندگی،هزینه ها، برنامه های درمانی و درمان های جایگزین  با یک پزشک مشورت کرد.

کنترل استرس

آموزش کنترل استرس شامل یادگیری روش های ریلکسیشن(آارم سازی)،و فعالیت های خود مراقبتی است که می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد.این تمرینات شامل: کشیدن نفس عمیق،مدیتیشن،یوگا یا تای چی می شود.دریافت ماساژ درمانی می تواند نوعی فعالیت خود مراقبتی باشد.

ماساژ درمانی می تواند به کنترل اضطراب کمک کند

ماساژ درمانی با کاهش دو تا از علائم اضطراب می تواند در کنترل آن به ما کمک کند.ماساژ درمانی اختلالات خواب و یا بی خوابی را کاهش می دهد.و درد ناشی از تنش ماهیچه های کاهش می دهد.

ماساژ درمانی باعث  بهبود خواب می شود

خواب یک عملکرد ضروری برای بدن است.در طول خواب بدن و ذهن بازسازی می شوند.محرومیت از خواب روی عملکرد ذهنی  و حالت روانی ما تاثیر می گذاردوکسی یک یک شب نخوابیده باشد به راحتی این وضعیت را درک می کند.اختلالات خواب روی سیستم ایمنی  و سیستم عصبی تاثیرات منفی می گذارد.و توانایی تمرکزی ما کاهش پیدا می کند.

خواب یک عملکرد ضروری است و خوب نخوابیدن باعث به هم ریختن خلق و خو،کاهش عملکرد و عدم تمرکز می شود.قسمتی از مغز که وظیفه کنترل احساسات،تصمیم گیری و روابط اجتماعی را  دارد،برای بازسازی خود به خواب نیازدارد.وقتیکه به اندازه کافی نمی خوابیم و یا اینکه خواب عمیق نداریم،توانایی درست فکر کردن را از دست می دهیم و دچار اضظراب و افسردگی می شویم.

ماساژ درمانی باعث بهبود خواب می شود و همه علائم اضطراب را کاهش می دهد.ماساژ درمانی استرس را کاهش می دهد و باعث بهبود خواب در کودکان،بیماران سرطانی و بیماران فیبرو میولژیا  می شود.بر اساس مطالعات ماساژ درمانی توانایی به خواب رفتن و کیفیت خواب را در بیمارانی که از شرایط خاص مثل اضطراب رنج می برند، را بهبود می بخشد .

با بهبود خواب علائم زیر نیز بهبود پیدا می کنند:
  • تمرکز افزایش می یابد.
  • خستگی کم می شود.
  • درد کاهش پیدا می کند.
  • وضعیت روانی بهبود می کند(این مورد برای کسانیکه اضطراب دارند،ضروری است)