سپاسگذاری یعنی قدرانی,یعنی تشکر کردن برای وجود چیزی,کسی یا موقعیتی در زندگی.سپاسگذاری مزایای زیادی دارد و بیشتر از یک تشکر ساده برای یک اتفاق ساده است.

تمرین سپاسگذاری در زندگی شما را خوش بین تر,مهربان تر و اجتماعی تر می کند. خلاقیت و روابط شما را تقویت می کند و توانایی های شما در رسیدن به اهدافتان را افزایش میدهد. تمام این عوامل به سلامت روانی و احساسی شما مربوط می شود و به طور کلی شما را شاد تر می کند. با بهبود روابطتان شما سرسخت تر می شوید. خود محوری در شما کمتر شده و در عوض خود کارآمدی افزایش می یابد.

تمرین روزانه سپاسگذاری میتواند تاثیرات مثبتی روی زندگی شخصی و کاری  و همچنین سلامت جسمی و روحی ما بگذارد.

سپاسگذاری مزایای مربوط سلامتی هم دارد

* خواب بهتر

* انرژی بیشتر

* افسردگی کمتر

* خستگی و التهاب کمتر

تحقیقات نشان می دهد که بیماران قلبی و بیمارانی که به تازگی عمل جراحی داشته اند, اگر روزانه به مدت 10 دقیقه حس سپاسگذاری را تمرین کنند, زودتر سلامتی خود را به دست خواهند آورد.

سپاسگذار بودن به شما کمک می کند تا کنترل زندگی خود را درد دست بگیرید. زمانیکه روی مسائل و مشکلات منفی در زندگی تمرکز می کنید دو اتفاق می افتد:

* اول اینکه زمان را از دست می دهید و اینکه این شرایط شما را خسته می کند و آینده شما را نابود می سازد.

* دوم اینکه اگر در موقعیت دشوار منفی نگر باشید, توانایی خود برای حل مشکلات را از دست می دهید. اگر دائما به مشکلات فکرکنید, ذهن شما همیشه درگیر آنها خواهد بود. وقتیکه همیشه روی مشکلات تمرکز درید ذهن شما نمی تواند راه حل مناسبی برای حل آنها پیدا کند. خلاقیت ذهنی خود را محدود می کنید و ذهن شما دیگر نمیتواتد به جنبه های مثبت موضوع که شاید راه حل مشکلات نیز باشد فکر کند.

چگونه برای چیزهایی که از دست می دهیم سپاسگذار باشیم؟

وقتیه با مشکلات و شرایط بد مواجه می شویم چکار میکنیم؟ وقتی در یک رابطه شکسست می خوریم و یا شغل خود را از دست می دهیم, چگونه سپاسگذار باشیم؟ در ابتدای کار می توانیم  تنها سپاسگذار چیزهای خوب و مثبت زندگی خود باشیم. اما زمانیکه در شرایطی مشکلی در زندگی قرار گرفتیم حتی می توانیم برای بعضی جنبه های منفی نیز سپاسگذار باشیم.

حس سپاسگذاری باعث می شود که مشکلات را به شکل واقعی ببینید و در افکار منفی فرو نروید. وقتیکه واقعا یک مشکل سخت دارید, جنبه های زیادی از مشکل می توانند قابل سپاسگذاری باشند.

3راه برای افزایش سپاسگذاری در زندگی

در اینجا 3 راه آسان و راحت برای افزایش حس سپاسگذاری در زندگی به شما پیشنهاد می کنیم:

* هر روز لیست چیزهایی که به خاطر آنها سپاسگذار هستید فراهم کنید و هر دفعه لیستی متفاوت فراهم کنید. سعی کنید که این چیزها را از جنبه ها و زمان های مختلف در زندگی فراهم کنید.

* حالا آنها را برعکس کنید. یعنی سعی کنید در شرایط بد چیزهایی پیدا کنید که میتوانید به خاطر آنها نیز سپاسگذار باشید. برای مثال به خاطر و شغل و محل زندگی خود سپاسگذار باشید حتی اگر آنها را دوست ندارید.

* هر روز چندین دقیقه درباره حس سپاسگذاری تفکر کنید و واقعا آن را احساس کنید.