اختلالات عاطفی فصلی و راه های کاهش علائم آن

این مقاله با کوشش گروه تخصصی تارا اسپا تنظیم شده است تا بداینم که ماساژ چه تاثیری در کاهش علائم اختلالات عاطفی فصلی و افسردگی زمستانی دارد.

هیچ کس روزهای کوتاه زمستان را دوست ندارد. همه دوست داریم که زمستانها در خانه بمانیم, بیشتر غذا بخوریم, روی کاناپه دراز بکشیم و به انجام کارهای کم تحرک مثل تماشای تلوزیون و یا اینترنت گردی مشغول شویم. اینکه در طول ماه های سرد و تاریک زمستان خانه نشین شویم امری طبیعی است. حتی در طول روز نیز که گاهی بیرون می آییم, نور کافی وجود ندارد.

بیشتر مردم در روزهای کوتاه زمستان بیشتر دچار افسردگی می شوند. اختلالات عاطفی فصلی نوعی افسردگی بالینی است که در اثر روزهای کوتاه زمستان بروز پیدا می کند.

علائم مربوط به اختلالات عاطفی فصلی معمولا در پاییز شروع می شوند و تا بهار ادامه دارند و در پاییز که روزها بسیار کوتاه هستند, به اوج خود می رسند. عدم حضور در برابر نور خورشید باعث کاهش سطح سروتونین در بدن می شود و این موضوع روی خلق و خو, اشتها, خواب, حافظه, عملکرد شناختی و تمایل جنسی تاثیر منفی می گذارد. کاهش نور خورشید همچنین باعث کمبود میزان ویتامین دی می شود. این کمبود روی ایمنی, خلق و خو, خواب, هضم و دیگر عملکرد های ضروری بدن تاثیر می گذارد. اختلالات عاطفی بیشتر در مناطق شمالی رایج است. زیرا در این مناطق ساعت های روز در طول زمستان کوتاه ترند. حدود 20 درصد مردم به نوع خفیف این بیماری مبتلا هستند و بیشتر این جمعیت را زنان تشکیل می دهند. سابقه خانوادگی در ابتلا به این بیماری بسیار تاثیر گذار است.

علائم و درمان

علائم اختلالات عاطفی فصلی شامل: غمگین بودن, دمدمی مزاح بودن, نگرانی, عدم علاقه به انجام فعالیت های معمول, علاقه به مصرف کربوهیدرات ها مثل قندها, نان و ماکارونی, اضافه وزن و افزایش خواب می شود. اضطراب, اختلالات خواب و عدم تمرکز نیز از علائم اختلالات عاطفی فصلی محسوب می شوند.کم کاری تیروئید نیز ممکن است علائمی شبیه به این اختلال داشته باشد بنابراین برای تشخیص درست بیماری باید به پزشک مراجعه کرد. از نظر پزشکان افزایش اشتها به خصوص در مصرف کربوهیدرات ها در ماه های زمستان در دو سال متوالی و کاهش چشمگیر انرژی و علاقه به زندگی می تواند از نشانه های افسردگی باشد. روش های سنتی درمان اختلالات عاطفی فصلی شامل نور درمانی, داروهای ضد افسردگی و مشاوره درمانی می شود.

 

اختلالات عاطفی فصلی

3 راه حل مقابله با اختلالات عاطفی فصلی

  1. اگر از افسردگی زمستانی رنج می برید, انجام منظم تمرینات ورزشی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. انجام روزانه 30 دقیقه تمرینات ایروبیک و سه بار در هفته تمرینات بدن سازی می تواند به مقابله با این وضعیت کمک کند.
  2. یکی دیگر از راه های مقابله با این وضعیت این است که روزی 20 دقیقه را بیرون از خانه بگذرانیم و بهترین زمان برای انجام این کار صبح ها است.
  3. در نهایت ماساژ درمانی نیز به بهبود این وضعیت کمک می کند.

اختلالات عاطفی فصلی نوعی افسردگی است که شامل علائمی مثل: اضطراب, اختلالات خواب, درد عمومی بدن و کمبود انرژی می شود. این علائم عملکرد عمومی بدن را مختل می کند و باعث بروز استرس می شود. افزایش استرس باعث ترشح هر چه بیشتر کورتیزول می شود که این شرایط مشکلات را وخیم تر می کند. ماساژ درمانی روی این علائم افسردگی, استرس و اضطراب تاثیر مثبت می گذارد.

تأثیر ماساژ بر اختلالات عاطفی فصلی

ماساژ درمانی اختلالات خواب در بیماران سرطانی, کودکان, بیماران فیبرومیولژیا و کسانیکه افسردگی دارند, را بهبود می بخشد. آزمایشات بالینی تاثیر ماساژ درمانی در کاهش استرس و اضطراب های مربوط به شرایط خاص مثل: اختلالات عاطفی فصلی را تائید می کند. ماساژ سطح کورتیزول خون و ضربان قلب را کاهش می دهد و فشار خون را بهبود می بخشد.

ماساژ درمانی با افزایش گردش خون باعث افزایش انرژی می شود. همچنین در ماساژ , بیمارانی که از اختلالات عاطفی فصلی رنج می برند می توانند در زمانی که به لمس شدن توسط دیگران نیازمندند, این حس را تجربه کنند. به طور کلی بر اساس مطالعات زیادی, تاثیر مثبت ماساژ درمانی روی علائم فردی اختلالات عاطفی فردی (افسردگی, اضطراب, اختلالات خواب, درد های عمومی و خستگی) و همچنین روی بیمارانی که اختلالات عاطفی فصلی دارند تائید شده است.

همه ما در ماه های زمستان  کمی بد خلق و کسل می شویم. اما وقتیکه این وضعیت شدید شود و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد, بلند شدن از رختخواب به یک کار خارق العاده تبدیل می شود. وقتیکه خستگی و ناراحتی بر ما غلبه کند, رهایی از افسردگی بوجود آمده مشکل خواهد شد. انجام منظم تمرینات روزانه, قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و ماساژ درمانی می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد, انرژی و خلق و خو را بهبود می بخشد و با این شرایط فصلی مقابله می کند.